Etnomusicologia III

Etnomusicologia contemporània i estudis sonors


OBJECTIUS DE L’ASSIGNATURA

Teòrics

- Consolidar els coneixements adquirits a les assignatures Etnomusicologia I i II.

- Assolir competències avançades a l’àmbit de l’etnomusicologia contemporània; situar els desenvolupaments actuals de la disciplina tant en occident com en altres àrees geogràfiques i culturals.

- Assolir un coneixement global dels sound studies; reconèixer, analitzar i aplicar models i pràctiques d’interès a la recerca etnomusicològica.

- Desenvolupar models teòrics i metodològics propis amb l’objectiu de planificar, desenvolupar, i presentar un projecte d’investigació original.

Pràctics

- Afrontar de manera pràctica la recerca etnomusicològica mitjançant la realització de treball personal de recerca de camp.

- Practicar una varietat d’exercicis d’ear cleaning, escolta activa i silenci amb l’objectiu de desenvolupar la perceptivitat acústica.

- Reconèixer, ordenar, analitzar i classificar els sons de l’entorn desenvolupant un vocabulari específic.

- Aplicar les eines metodològiques de la recerca sensorial al treball de camp en etnomusicologia.

- Conèixer, seleccionar i utilitzar per la recerca de camp i l’anàlisi dels documents sonors una varietat d’eines tecnològiques per l’escolta augmentada, l’enregistrament, la gestió i anàlisi d’arxius audiovisuals.

- Assolir les competències tècniques i els coneixements necessaris per la realització de produccions multimedials per la comunicació dels resultats de la recerca.


PREREQUISITS

Haver cursat Etnomusicologia I i II.

Identificar, situar i analitzar exemples sonors i contextos culturals d’una varietat de repertoris de música tradicional, world music i popular music.

Disposar d’una visió global de la disciplina, incloent-hi coneixements consistents de la seva història i nocions arreu dels corrents contemporanis.

Haver-se iniciat a la recerca de camp i/o al treball d’anàlisi i gestió d’arxius audiovisuals o haver prèviament realitzat un projecte d’investigació en etnomusicologia.


PROGRAMA

Bloc I - L’etnomusicologia contemporània.

Bloc II - Sound studies: teories, metodologies i pràctiques.

Bloc III - Metodologia i pràctica de la recerca de camp.


ACTIVITATS D'APRENENTATGE I ORGANITZACIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA

Per assolir amb èxit els objectius de l’assignatura seran imprescindibles l’assistència i participació a les classes presencials, el treball personal de lectura, escolta i enregistrament de camp, l’elaboració i presentació de materials originals. 

Al final de cada bloc temàtic, els estudiants sostindran una prova escrita d’avaluació dels continguts del bloc.

Al llarg dels dos primers blocs, realitzaran una tasca de lectura i un exercici de recerca de camp. 

Al llarg de tot el curs, planificaran i duran a terme un treball de recerca personal, que presentaran al final del curs.

Com a grup, realitzaran una creació i instal·lació sonora desenvolupant el tema i emprant els materials sonors recollits durant les sessions de treball de camp col·lectiu.

Treball final

A escollir entre les seguents propostes:

‣Observació, documentació i anàlisi etnogràfica d’una situació musical i/o un espai sonor.

‣Elaboració d’un arxiu sonor o una producció audiovisual relacionada amb els temes del curs.

‣Treball teòric arreu d’un tema, autor o corrent estudiat a classe.

Les lectures i els exercicis de recerca dels dos primers blocs podran ser propedèutics a la realització del treball final: els estudiants acordaran amb la professora les lectures i els detalls relatius als exercicis de camp i la informaran i consultaran pel que fa a les etapes de realització del treball final: definició de l’objecte d’estudi i disseny del projecte de recerca; recollida de documentació escrita, sonora i visual; organització, selecció, edició i anàlisi dels materials; fomat de presentació del treball.

Els treballs de recerca es podran presentar mitjançant la redacció d’un text, la presentació a l’aula o la producció de materials audiovisuals de different format (documental audio/vídeo, muntatge sonor, mapa sonor, conferència amb multimèdia o altre format proposat per l’estudiant).


MODALITATS DE PRESENTACIÓ

Lectura i exercici de recerca: oral a l’aula + redacció escrita (max 4 pàgines) / producció materials audiovisuals.

Treball final: redacció escrita amb o sense recursos gràfics addicionals (10-15 pàgines) + presentació a l’aula amb o sense suports multimedials + elaboració d’un arxiu de sons enregistrats, editats, descrits i catalogats / creació d’un mapa sonor / producció d’un breu documental audio o vídeo / altre format.


CALENDARI DE L’ASSIGNATURA

• Finals de febrer: avaluació parcial Bloc I

• Març: presentacions lectures i exercicis de recerca de camp.

• Inici d’abril: entrega avantprojecte treball final (objecte d’estudi, projecte recerca, format de presentació).

• Meitat d’abril: avaluació parcial Bloc II

• Primera quinzena de maig: Presentació a classe del treball final (pot ser inacabat).

• Meitat de maig: avaluació parcial Bloc III

• Finals de maig: data límit d’entrega del treball final acabat (redacció escrita i produccions audiovisuals).

• A lo llarg del curs: seguiment de les etapes de realització del treball de recerca personal.


AVALUACIÓ

Treball a l’aula: 10%

Avaluacions parcials: 10%+10%+10% = 30%

Presentacions: Lectura - 15% + Recerca - 15% = 30%

Treball final individual: 20%

Instal·lació: 10%


Comunicacions i entregues: isartori@esmuc.cat